Recalbox sur TV CRT en RGB
-
@gkralicek2 @ian57 @Substring thank you for your help!
Adding a male - female VGA cable between the HDMI > VGA adapter and Retrocable VGA > SCART fixed it (of course I've also setup config.txt).
Now I have a perfectly clear RGB picture on my good old crt TV.Unfortunately, it seems that real time resolution switch does not work in AdvanceMAME using the HDMI > VGA adapter (I only get a black screen... l'll write to Andrea).
So I still wait for the GPIO - VGA from Malaysia...
P.S. If someone's interested, I found how to use Unibios in AdvanceMAME.
-
@Scandy check my issue at Andrea : you're supposed to configure your monitor in advcfg first
-
@Substring thank you very much for your advice (and for your constant support) I've yet manually configured my monitor (crt TV) in advmame.rc but it seems an issue related to HDMI > VGA adapter I'm using (I can't even run videomodes in advcfg). I'll check with the GPIO-VGA when I'll receive it.
I'm testing the 3.1 RC and it's great: Andrea fixed many little things, and audio and vsync are now perfect, as the UI.
BTW I've checked both the HDMI > VGA > SCART output and the Composite output and let me say that... to me, lag brought by my Lindy HDMI > VGA is consistent.
Ryuuko no Ken (Art of Fighting) in Composite is much more reactive, I hardly feel the difference with the real CMVS. Can't wait to test the VGA shield on the same aspect.
On the other hand, seeing AdvanceMAME in pure RGB at 240p@60hz (fixed, for now) is impressive.
I smile thinking about how emulation on RPi was different just some time ago. Who knows what the future holds!
-
@Scandy OK, i'm now equipped for pi 2 scart through GPIO. Advmame 3.1-rc sound is fuzzy sometimes (like when a vinyl was turning too fast), i didn't get this behaviour on normal HDMI. Dunno how to check the resolution change, but i'm not sure it happens.
-
Salut les gars, j'ai un petit soucis après avoir suivi le poste, mon écran n'est pas complet comme sur les photos..J'ai créé un fichier cfg pour chaque console mais je n'arrive pas à aller plus loin avec le viewport. Un peu comme s'il manquait une partie de mon écran.
Une idée ?
C'est comme ça pour toutes les consoles mais pas pour émulationstation.
Merci !
-
@n3o_c59 question bete : si tu utilises
raspi2png
tu vois bien ce qu'il manque ou non ? Sinon diminuer la taille de la zone visible -
@Substring I had this issue also on AdvanceMAME 3.0 with HDMI and Composite, and Andrea fixed it. I suppose he is aware of this strange behavior, and probably he will fix it after the holidays.
Meantime, try to set in advmame.rc the value sync_resample emulation, it worked for me as workaround.
P.S. Speaking of resolution on RPi, we should follow (and also support) this interesting request.
-
Bonjour à tous et déja un grand merci pour les informations fournis pour ces foutus mode vidéo.
Je me suis lancé dans la destruction/reconversion d'une SNES ( carte mere PPU-1 HS ).
J'avais un pi qui trainais dans un placard et je me suis dis qu'il serait intelligent qu'il rende hommage à ces ancêtres.
... Sort ton fer à souder , attaque le GPIO , découpe la carte mere pour faire rentrer le PI ( oui l'idée au départ c'est de faire plus vrai que vrai: tout garder , manettes - peritel et meme l'adaptateur 9V).Après quelques recherches , je solve les controleurs et m'attaque à la vidéo.
Et la les choses se compliquent...
Je commande un HDMI/VGA , vérifie qu'il fonctionne sur mon moniteur, vérifie qu'il fonctionne en 240p ( via le mode 8 ) sur la télé.
je met un mode custom ... et la plus rien .... le Pi ne passe plus le boot oO...
je sors la carte SD , modifie le config.txt avec la sauvegarde 240p et ca remarche nikel sur la télé ( enfin nikel si on aime les bordures de 6 cm de tous les cotés )
remet un autre HDMI_configs donné sur le topic ... et pareil .. plus de boot ...voici le passage du config qui ne passe pas du tout :
hdmi_cvt=1920 240 60 1 1 0 0
ou meme
hdmi_timings=320 1 20 29 35 224 1 10 14 16 0 0 0 60 0 6400000 1 # 320:224 Sega Genesis (NTSC)bloque le pi..
Si quelqu'un a une idée , je suis preneur.
Bien le merci,
Stéphane. -
@haricot voici un extrait de mon tuto express :
dans config.txt vérifie que tu as bien ces lignes
hdmi_disable_edid=0xa5000080
hdmi_pixel_encoding=2
avoid_safe_mode=1
disable_overscan=0
hdmi_drive=2
hdmi_group=1
hdmi_mode=6
hdmi_force=1le mode 6 doit être activé pour emulationstation, non le mode 8 ensuite il faut que le mode 87 soit défini dans la résolution de Retroarch comme écrit plus haut...
-
@haricot @archimage I have the same issue with my Lindy HDMI > VGA Adapter.
No problems with a "standard" 240p@60hz resolution but I can't set any custom video mode in config.txt.
For the same reason I don't get native games resolution in AdvMAME.
I'll check these settings too... thanks! -
Bon , les choses avancent...
En fait , j'avais commencé avec ton Tuto ( Poste 158 pour ceux qui cherchent dans ce topic ...) qui m'avait donné beaucoup d'espoirs ...
Mais je n'avais pas testé le mode 87 sous les ému (la fleme de modifier les fichiers de config).
J'avais juste mis un mode personnalisé au démarrage pour tester ( remplacer le hdmi_mode=6 par =87) et la ça plantais direct.
Bizarrement , si le mode est basculé en cours par ES station ca fonctionne.
J'ai poussé les test et effectivement , les modes personnalisé ne marche pas au démarrage , mais bien en cours...
Peut etre que le Convertisseur HDMI/VGA demande d'abord d'avoir été initialisé ??J'ai utilisé les timming de ce site : sommerp Rpi Arcade . Pardon si c'est déja posté ici
Encore merci pour toutes les infos . je peux refermer ma SNES ....
Et joyeuses fêtes ,
Stéphane. -
@haricot mec, merci pour ce lien ENORME !!!
-
@archimage said in Recalbox sur TV CRT en RGB:
@haricot voici un extrait de mon tuto express :
dans config.txt vérifie que tu as bien ces lignes
hdmi_disable_edid=0xa5000080
hdmi_pixel_encoding=2
avoid_safe_mode=1
disable_overscan=0
hdmi_drive=2
hdmi_group=1
hdmi_mode=6
hdmi_force=1le mode 6 doit être activé pour emulationstation, non le mode 8 ensuite il faut que le mode 87 soit défini dans la résolution de Retroarch comme écrit plus haut...
Ces paramètres ont résolu mon problème, merci beaucoup!!!
Mais ils ont augmenté mes doutes.Pourquoi spécifier hdmi_cvt=1920 240 60 1 1 0 0 si après vous définissez hdmi_mode=6? il est vrai qu'ils sont deux paramètres équivalents et exclusifs (l'une avec l'autre)?
Merci
-
Hi Scandy,
With Archimage Parameters , ES Station start in MODE=6 ( 480i 60hz)
see Config.txt detailThe Hdmi_cvt used here set the free MODE ( aka Mode 87)
you have to configure your recalbox.conf in recalbox (or es_systems.cfg in retropie) for the emulators to use MODE=87
for recalbox it's : global.videomode=DMT 87 HDMI
like this the ES gui use 480i ( mode 6 ) and emulators use the mode you have set in config.txt ( the Hdmi_cvt= )hope it's help.
Stéphane.
-
@haricot thank you for your answer but still it's not clear to me this: in config.txt it is like setting first hdmi_mode=87 and then hdmi_mode=6, right?
So shouldn't the latter declaration (mode 6) disable the first (mode 87)? Or can I set multiple hdmi_modes at once? -
@Scandy It's quite simple :
In config.txt there's only one mode activated by default HDMI_MODE=6 there's no HDMI_MODE=87 in this file.
You create hdmi_cvt=1920 240 60 to recall it later with global.videmode=DMT 87 HDMI in the recalbox.conf file, it turns on the custom mode only when Retroarch launches. When Retroarch shuts down, it comes back to the default mode which is HDMI_MODE=6
-
when you use Hdmi_cvt , you create an new mode
Note that this simply creates the mode :group 2 mode 87.
and when you use hdmi_mode , you select the mode.
so in the config.txt from archimage when hdmi_cvt is used , it directly goes at 87 , but it use Mode 6 to start the frontend.
only retroarch and so use the mode 87 we have created in config.txt.in conclusion
HDMI_MODE select the current mode to display when hdmi_cvt create it at bottom , but don't use it. -
Re ,
aprés foules de test , c'est au final bien mon adaptateur HDMI/VGA qui fige sur certains Timming , vous auriez pas le lien d'un produit qui passe les réso exotique ( genre sur amazon , ca serait parfait^^ ) ?merci d'avance.
Stéphane.
-
@haricot haha la ca va etre compliqué lol
-